Families verwachten leuke klantbeleving bij het shoppen
Branche tips
Delen

Crisis of niet, overleving zit in je klantbeleving

Hoewel niemand onder de pandemie uitkomt, is er wel deze geruststelling. Hetzelfde advies blijft gelden - focus op wat altijd al belangrijk was: de klant!

Als het noodlot toeslaat, schieten ondernemers al gauw in een overlevingsmodus. Die automatische neiging om dan vooral te focussen op onszelf en de directe dreiging maken dat we het grotere plaatje vaak niet meer zien. Want wat moeten we doen om deze maand nog door te komen? Interne dingen bijstellen zoals minderen in uitgaven krijgen de absolute aandacht, terwijl we de naar ons gevoel minder urgente projecten zoals klantbeleving opzij schuiven.

Maar laat je niet misleiden! Echte overleving zit weldegelijk voor een groot deel in je klantbeleving.

Klantbeleving al lange tijd geen buzzword meer

De grote strijd die zich, met of zonder crisis, blijft afspelen draait uiteindelijk om het winnen van het publiek en uzelf te kunnen onderscheiden van concurrentie. De bijkomende druk vanuit veelgebruikte, gemakkelijke online webshops voor kleren, boodschappen en meer heeft de retail wereld enorm veranderd. Om te blijven overtreffen, moeten winkeliers steeds beter voldoen aan de verwachtingen van hun klant, en daarvoor goed begrijpen wat de klant precies wil en nodig heeft.

Waarom kiest de klant om speciaal naar uw winkel te komen? Ze willen bij u iets beleven dat ze online niet kunnen vinden.
 

Kinderen helpen bepalen waar we boodschappen doen

 

Creëer een betere beleving dan de (online) concurrentie

Jouw winkel biedt een unieke ervaring. Dit is dan ook een grote troef om trots op te zijn en om verder op in te zetten. Ook al komen ze niet meteen om iets te kopen, mensen kunnen enorm worden aangetrokken door de unieke sfeer of het geweldige VIP gevoel dat het personeel hen geeft. Als de belevenis er is, dan komt de verleiding om te kopen vanzelf.

Vraag uzelf af: hoe ervaart jouw klant de sfeer in uw winkel? Is iedereen even welkom? Voelen klanten zich vrij om rustig rond te kijken en worden ze vervolgens goed geholpen?

Het geheim: geef de klant een onvergetelijke ervaring

Om juist en effectief aan de slag te gaan met klantbeleving, moeten we eerst iets ophelderen. Een leuke beleving vind je tegenwoordig overal. Maar juist daardoor worden we vaak overspoeld met mini impressies die al gauw worden vergeten of overtroffen door een ander. Om te voorkomen dat u klantbeleving gaat inzetten maar niet de gewenste resultaten terugziet, zorg dan dat u niet opgaat in de massa. Het geheim: wees uniek, en blijf hangen in het geheugen.

In deze blog geven we graag een tip mee die, ondanks het grootse effect dat het kan hebben, niet voor alle winkels even belangrijk is en daarom al gauw wordt vergeten.

Krijgt u gezinnen met kinderen over de vloer, of wilt u graag meer families aantrekken? Zorg dan voor een complete beleving voor uw klant van de toekomst: de kinderen!
 

Spelende kindjes op een touchtafel bij de Shoeby

 

Met fun maak je het verschil!

Wie het slim speelt, creëert al op jonge leeftijd een positieve merkbeleving die kinderen nog jaren zullen onthouden. Rijdt u graag in auto’s van hetzelfde merk als uw vader, grootvader of oom? Het is al lange tijd bekend dat we sneller voorkeur geven aan winkels en merken die we kennen uit onze jeugd en waar onze ouders erg tevreden mee waren.

Al zijn kinderen geen kopie van hun ouders en hebben we vaak zelfs andere behoeften of smaak, het koopgedrag van onze ouderfiguur en de ervaringen die we opdoen met een merk helpen ons vormen tot de persoon die we worden – en ons eigen koopgedrag.

Ook op korte termijn helpt een goede indruk bij de kids enorm. Zij helpen bepalen (of zeuren zelfs) om terug te gaan naar die ene leuke winkel, een vertrouwd restaurant of andere plek die voor hen speciaal is. Waar voelen kinderen zich thuis? Op een plek waar ze kunnen doen waar ze goed in zijn – zorgeloos zichzelf zijn en vooral veel spelen!

The power of play

Er ontstaat een prachtige win-win situatie als er aandacht wordt geschonken aan de allerkleinsten; de sfeer gaat erop vooruit, ouders krijgen meer ruimte om het assortiment te bekijken en verkoopadvies te krijgen, en voor de kinderen wordt het een onvergetelijke dag. 

Een eenvoudige manier om te zorgen voor wat speelplezier, zonder gedoe met kleurpotloden of het bijeen rapen van speelgoed aan het eind van de dag, is het neerzetten van een speciale speelhoek - zonder losse of gevaarlijke onderdelen. Met een wandspel of een interactief speelsysteem die ze nog nooit hebben uitgeprobeerd, bevat een kinderhoek al gauw genoeg speelwaarde om het bezoek op te vullen en om graag nog eens terug te willen komen. Hier bij International Kids Concepts noemen we dat: the power of play!
 

Speeltoren in tuincentrum Groenrijk Nunspeet Nederland

 

Betere klantbeleving is de weg naar méér omzet

Met een geweldige klantbeleving voor jong en oud maakt u een onvergetelijke indruk. Wanneer klanten en hun kinderen zich welkom voelen ontstaat er geweldige klantloyaliteit, een fijne sfeer, maar ook krachtige mond-tot-mond reclame die zich ver zal verspreiden en uw overlevingskansen ook op langere termijn helpt garanderen.

Kortom, klantbeleving betaalt zich terug op meer manieren dan we denken. Het vinden van nieuwe klanten is tenslotte vele malen duurder dan het koesteren van uw bestaande relaties!

Wie aan de slag wil met klantbeleving voor de allerkleinsten, kan eindeloze inspiratie opdoen in onze brochures en in ons portfolio. Voor vragen of interesse, neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact