Supermarkt door de jaren heen
IKC Nieuws
Delen

De ontwikkeling van de Supermarkt

Week 45 stond in het teken van supermarkten onder het motto van ‘Week van de Supermarkt.’ Een event van vakblad Distrifood, dit jaar voor het eerst georganiseerd en door de coronamaatregelen vond dit event digitaal plaats. Verschillende personen uit de supermarktbranche gaven via presentaties hun visie op de retail industrie en gingen in op verschillende thema’s als; de veranderde supermarkt, assortimentstrends, groene revolutie en instore innovatie. Ook interviews met CEO’s en CCO’s van Albert Heijn, Jumbo, Hoogvliet en Plus Supermarkten zijn langsgekomen.

Reden genoeg om eens een kijkje te nemen naar de veranderingen in de supermarktbranche. Waar men vroeger naar een kruidenierswinkel ging en elk product over de toonbank moest roepen kunnen we sinds 1946 voor het eerst in Nederland naar een zelfbedieningswinkel. Sinds de komst van zelfbedieningswinkels konden ondernemers steeds meer aandacht geven aan beleving in de supermarkt. Klanten waardeerden het om hun boodschappen zelf te pakken, ook kon de supermarkt ondernemer op deze manier gaan spelen met aanbiedingen en prijskaartjes.


‘Mam, gaan we vandaag weer naar de supermarkt met dat schermpje?’

Klanten willen tegenwoordig een totale beleving ondergaan wanneer zij een bezoek brengen aan de supermarkt. De supermarkt is steeds vaker een plek waar men niet meer naar toegaat omdat de koelkast leeg is of voor de dagelijkse boodschappen, maar ook om te ervaren en te ontmoeten. De zintuigen worden geprikkeld, veel supermarkten spelen hierop in; je kunt zien, voelen, ruiken, proeven, ontdekken en vergelijken.

De komst van IKC!

Al jaren zijn wij, als IKC, hofleverancier van speelconcepten voor supermarkten. In 2001 plaatsten wij de eerste kinderhoek in de Albert Heijn in Made, daarna volgden vele supermarkt ondernemers. Onze speelconcepten zorgen ervoor dat ouders langer de tijd hebben om hun boodschappen te doen en eerder geneigd zijn om naar een bepaalde supermarkt te gaan, dit zorgt voor een hogere omzet. Door een kinderhoek te ontwikkelen in huisstijl, maken kinderen al op jonge leeftijd kennis met het merk van de supermarkt, wat zorgt voor een positieve merkbeleving. Het kind van nu, is tenslotte de klant van later.

‘Moeders komen liever bij ons boodschappen doen, omdat ze bij ons de kinderen mee kunnen nemen.’ Albert Heijn.

Wij nemen u hieronder mee in de ontwikkeling van de supermarktbranche, waarin IKC door de jaren heen en tot op de dag van vandaag een grote rol heeft gespeeld.